חסר רכיב

בגני הילדים במרחבים: פינות האכלה לציפורים

13/02/2017
בגני הילדים במרחבים: פינות האכלה לציפורים
במעונות ובגני הילדים במרחבים, מובילים פרויקטים חינוכיים בחצרות הגנים, והקימו מוקדי תצפית על ציפורים ומקום האכלה ושתייה בחצר הגן.
קורט רולאנד, אמר כי "אם רצוננו לגדל ילדים לאנשים המסוגלים ליהנות במידה מירבית ממלוא עושרה של סביבתם, עלינו ללמדם תחילה להתבונן בסביבה." הצפייה והלמידה על הציפורים בחצר הגן מאפשרת לילדים לגלות וליהנות מעולם עשיר ומעניין שנמצא ממש לידם. כמו כן, הצפייה מאפשרת לילדים לפתח את כושר הסקרנות וההסתכלות שלהם וכך, בעקבות תהליכי הצפייה בציפורים הם ילמדו גם להתבונן בסביבת החיים שלהם ולהיות מודעים יותר למקום שבו הם חיים.

יערה דניאלי, גננת בגן "שמח" שבניר משה, מסבירה: "כדי להביא את הילדים למודעות לחשיבות הסביבה שבה הם חיים ולתרומתה לאיכות החיים שלהם, וללמדם כיצד לשמור על סביבתם, עליהם קודם להתבונן ולראות את הסביבה שבה הם חיים על כל צורותיה, צבעיה, וקולותיה. הקמנו מוקד תצפית עם רשת הסוואה הפונה למקום האכלה והשתייה בחצר הגן. במוקד הוספנו משקפות, תמונות, ספרים ומגדירים. לאחר ארוחת הבוקר התורנים מביאים את שאריות האוכל לפינת האכלה ודואגים למילוי המים במגש והולכים לפינת התצפית. המוקד פתוח לילדים בכל יום בשעת הפעילות החופשית בחצר הגן והם ניגשים לבד ומרצונם, נעזרים במשקפות על פינת האכלה מתעדים ומציירים את הציפורים המגיעות לחצר הגן. תהליך הצפייה והמעקב וכן הלמידה על הציפורים הוא מעניין, מרתק ומסקרן והצפייה בציפורים מאפשרת לילדים ללמוד להתרכז ולשמור על שקט נפשי וסבלנות ולהתגבר על תגובות אימפולסיביות. למעשה, הצפייה בציפורים מעודדת את הילדים להירגע וליהנות ממה שהם רואים. הפעילויות הקטנות הן אלו שעוזרות לנו לפתח את יכולת ההסתכלות הממוקדת, להכיר את המגוון, לשים לב לשונות ולעושר הרב וגם להבין כמה חשוב לשמור על הסביבה שבה אנו חיים ביחד עם הציפורים הרבות שחיות בסביבתנו הקרובה ולקדם את השמירה והטיפוח של מקומות הקינון והמחיה של הציפורים שבסביבת האדם."
אורית יהודה, מנהלת מדור גני הילדים במועצה האזורית מרחבים: "חשוב לנו ליצור יחד עם הילדים חצר לימודית פעילה ומזמינה משימוש בחומרים חוזרים. אנו מאמינים שלמידה משמעותית היא דרך חוויה על רצף היום. לכן, לצד מוקדי האכלת ציפורים, יצרנו גם מוקדי תקשורת, מוזיקה, פיתוח מוטורי, טבע ועוד. החצר הפכה להיות סביבה מגרה. הילד נע במרחב ובוחר את המוקד."

חסר רכיב