חסר רכיב

פרשת עקב, י"ט באב תשע"ג

פרשת השבוע, עקב, עוסקת באחד האירועים הדרמטיים בתולדות העם – מעשה העגל. כאשר עולה משה להר סיני לקבל את לוחות הברית, וכאשר הוא מתעכב שם 40 יום ו 40 לילה, מאבד העם את אמונו ואת אמונתו ומבקש לו אלוהים אחרים. תיאור האירועים בפרשה הזאת, כפי שמספר אותם משה, שונה מעט מן התיאור בספר שמות. משה איננו מספר מה היה חלקו של אהרון אחיו ביצירת עגל הזהב ורק מזכיר "ובאהרן התאנף ה' מאד להשמידו". על מה ולמה? כדאי להיזכר: העם, כידוע, פנה לאהרון וביקש ממנו "עשה לנו אלוקים אשר ילך לפנינו". ואהרון, שותפו של משה להנהגה, איננו מתווכח. הוא מצווה "פרקו נזמי הזהב  אשר באוזני נשעכם, בניכם ובנותיכם" ואת הנזמים הוא הופך בעזרת חרט לעגל מסכה.

ההבדל בין התנהגותו של אהרון להתנהגותו של משה ניכר לעין. אהרון נכנע לעם ואילו משה נוזף בו ואיננו מהסס לשבור את העגל ואפילו את לוחות הברית "הכתובים באצבע אלוהים".

משה מציב מופת למנהיגות נכונה. מנהיג שאיננו מתחנף לעם, אלא מעז לפעול גם נגד רצונו כדי לעשות את המעשה הנכון. מנהיג שאיננו מהסס לנתץ לוחות מקודשים, כדי להבהיר עד כמה חמור המעשה של העם.

למנהיגות כזאת אנחנו מתפללים.

שבת- שלום,   

שי חג'ג'


 

 

חסר רכיב